Tien Tips voor veilig zaken doen op het internet



Internethandel is de afgelopen jaren explosief gegroeid, en hoewel het verleidelijk is om op te gaan in alle mogelijkheden die dit biedt, het is verstandig veiligheid niet uit het oog te verliezen. Wij hebben tien tips opgesteld om u te helpen veilig te handelen en oplichtingspraktijken te vermijden.

1.Gecodeerde of beveiligde servers:

Verzeker uzelf er van dat de site waar u mee te maken heeft, in het bijzonder wanneer u uw bankgegevens opgeeft, een beveiligde server biedt.

2.Log altijd succesvol uit:

In het bijzonder wanneer u een publieke computer gebruikt, zoals bijvoorbeeld in een internetcafé of bibliotheek, zorg dat u succesvol bent uitgelogd, en helemaal als u transacties heeft verricht.

3.Creditcards:

Wanneer u met creditcard betaalt, loont het om de voorwaarden met betrekking tot veiligheid van de kaartverstrekker te raadplegen. Sommige diensten zijn inbegrepen bij het standaardbetaalpakket en sommige diensten worden aangeboden tegen een vergoeding.

4.Pas op voor e-mails:

Onthoud dat wanneer u e-mail ontvangt van e-mailadressen met algemene extensies, zoals hotmail.com of yahoo.com, men geen bewijs van identiteit eist voor het mogen aanmaken van een dergelijk account, waardoor ze zo goed als ontraceerbaar zijn. Aanvaard deze e-mailbereichten niet als betrouwbaar, zonder ze eerst te verifiëren.

5.Geld overschrijven:

U moet nooit geld overmaken naar iemand die u niet kent via organisaties als bijvoorbeeld de Western Union Moneytransfer. Dit is omdat dergelijke organisaties niet de mogelijkheid bieden om een betaling te traceren.

6.Leer malafide e-mailberichten herkennen:

Helaas, de spamfilters van uw e-mailaccount zullen nooit alle malafide e-mails kunnen detecteren. Het is belangrijk dit in gedachte te houden wanneer u uw e-mail leest. Het volgende zou kunnen wijzen op een malafide e-mail: het e-mailadres of het bericht is automatisch gegenereerd (het bevat onleesbare of vreemde tekst, spel- of grammaticafouten), uit de e-mail blijkt dat men uw aangeboden product nooit heeft gezien (men refereert bv naar een nieuwe heftruck, terwijl die van u tweedehands is, of meb refereert naar "uw product" in plaats van "uw heftruck"), e-mails die aangeven uw product te willen kopen voordat ze het hebben gezien.

7.Is het te goed om waar te zijn?

Dit betekent niet dat het onmogelijk is om een koopje te vinden op het internet, of, wanneer u verkoopt, dat u geen goede winst kan maken, maar voor biedingen die buitenproportioneel goed zijn moet u waken.

8.‘0900’ telefoonnummers:

Hoewel het in eerste instantie kan lijken of het internationale telefoonnummers zijn, zijn '0900' telefoonnummers eigenlijk persoonsgebonden nummers die fungeren om de beller door te verwijzen naar het eigenlijke nummer van de eigenaar. Deze nummers worden wel eens gebruikt door authentieke dealers, maar omdat deze nummers moeilijk te traceren zijn worden ze ook vaak gebruikt door kwaadwillenden. Een regulier telefoonnummer, of een mobiel nummer, is altijd beter om te bellen.

9.Laat u niet bedreigen online:

De mogelijkheid dat kwaadwillenden u online proberen te bedreigen of emotioneel te chanteren kan niet ontkend worden. Laat u zich geen transactie opdringen waar u niet geheel achter staat.

10.Cheques zijn traceerbaar, maar kunnen ook teruggevorderd worden:

Cheques zijn als betaalmiddel traceerbaar, wat een zekere mate van gemoedsrust geeft wanneer men industriële activa van een handelaar koopt. Echter cheques kunnen soms ook terug worden gevorderd, soms zelfs tot een aantal jaar na de transactie, bijvoorbeeld wanneer de cheque frauduleus of gestolen is. Een andere vorm van oplichting is dat de vermeende koper "per ongeluk" een te hoog bedrag noteert op de cheque, waarnaar hij/zij verzoekt het te veel betaalde bedrag over te maken middels een storting via bv Western Union Moneytransfer. Dit, zoals u heeft gelezen, is erg moeilijk te traceren.

Heeft u behoefte aan bijkomende diensten?